مراسم عزاداری در باغبادران

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. آئین های اجتمایی
  4. chevron_right
  5. مراسم عزاداری در باغبادران

مراسم عاشورا

عاشورای حسینی در شهرهای مختلف با شعائر و آئین‌های محلی و سراسری همراه است. در شهرستان لنجان و بخش باغبهادران از قدیم الایام مراسم بجای مانده است.به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان لنجان، هنوز هم با گذشت بیش از هزار و ۴۰۰ سال از قیام عاشورا عشق و ارادت به ساحت اهل بیت (ع) علی الخصوص امام حسین (ع) در دل ها شعله می کشد.

عاشقان آن حضرت همچون پروانه ای گرد وجودش ذوب می شوند. فرقی ندارد ایرانی باشی یا خارجی چون قلمرو عاشقان اباعبدالله(ع) جهانی است و در هر گوشه جهان هر گروه یا دسته ای به سبک و سیاق همان منطقه برای وجود نازنین امام حسین(ع) عزاداری می کند.

فرهنگ عاشورایی و فرهنگ حسینی فرهنگی غنی است که از دیرباز تاکنون با فرهنگ مردم ایران عجین شده است به‌ طوری که در تمام دوران تاریخ حتی در خفقان ظالمانه طاغوتیان در ایام ماه محرم دست از عزای سید و سالار شهیدان برنداشته و با تمسک به این فرهنگ ارزشمند و ماندگار به عزداری بر شهدای کربلا می‌پرداخته‌اند.

با پیروزی انقلاب اسلامی که مبتنی برا فرهنگ ایثار، جهاد، مقاومت و شهادت که برخواسته و برگرفته از فرهنگ ارزشمند عاشورا و در امتداد خط سرخ عاشوراست. زمینه ترویج فرهنگ دینی و سیره اهل بیت(ع) به‌صورت روزافزون همه‌گیر گردید. امروز به عنوان هویت اصلی اسلامی- ایرانی مردم در این میان آداب و رسوم عزاداری در هرمنطقه و شهر به فراخور آداب و سنن سرزمینی به شیوه مرسوم آن سرزمین انجام می‌شده است.

عاشورا در باغبادران

در شهرستان لنجان مهد مفاخر و علمای بزرگ ایران هم در شهرها و روستاهای مختلف آن شاهد برگزاری مراسم عزاداری براساس آداب و سنن حسینی در منطقه بوده و هست. همزمان با سراسر کشور مراسم عزاداری عاشورای حسینی در شهر باغبادران برگزار می‌شود. در این میان گروهها و هیئت‌های عزاداری محلات باغبادران، ملک آباد، دورباط با تشکیل دسته های زنجیرزنی و سینه زنی حضور می یابند. آنها در اشکال مختلف با نمادهای مختلف نخل، علم و کتل ارادت خود را به سید و سالار شهیدان ابراز داشته اند. در فراق سرحلقه جانبازان عالم به عزاداری می پردازند.

مردم محلات باغبادران و ملک آباد شهر باغبادران در طرفین رودخانه زاینده رود گرد می آیند.  مراسم بی نظیر آئینی و سنتی سلام را برگزار می کنند. طنین نوای محزون سلام دهندگان از جمله نقاط برجسته مراسم این شهر در طول سالهای سال بوده است. این مراسم همواره از جذابیتی بزیادی برخوردار است. مردم کفن پوشان برای شهادت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفای ایشان به زنجیر زنی می‌پردازند. این خود آئینی مختص به شهر باغبادران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

3 − یک =

فهرست