معرفی شهر باغبادران

شهر باغبهادران یا باغبادران از توابع شهرستان لنجان در استان اصفهان می باشد. شهر باغبهادران در جنوب غربی اصفهان و در مسیر جاده اصفهان – شهرکرد واقع شده است. این شهر به جهت قرار گرفتن در حاشیه رودخانه زاینده رود از آب و هوایی معتدل برخواردار است. شهر باغبادران در ۶۵ کیلومتری جنوب غربی اصفهان و ۴۰ کیلومتری شرق شهرکرد، بر روی تپه های بزرگ، در طرفین زاینده رود واقع شده است.

باغبادران‌ در ۵۱ درجه‌ و ۱۳ دقیقه‌ طول‌ شرقی‌ از نصف‌النهار گرینویچ‌ و ۳۲ درجه‌ و ۲۲ دقیقه‌ عرض‌ شمالی‌ از خط‌ استوا قرار دارد. ارتفاع‌ شهر باغبادران‌ از سطح‌ دریا به‌ طور متوسط‌ ۱۷۶۵ متر است‌. بلندی‌ این‌ شهر در سواحل‌ رودخانه‌ زاینده‌رود ۱۸۵۰ متر و در قسمت‌های‌ مرتفع‌ به‌ ۲۰۰۰ متر می‌رسد. محله ملک آباد در جبهه شمالی زاینده رود و محله دو رباط و شهر باغبادران در جبهه جنوبی رودخانه قرار گرفته اند. مجموعه ایم محلات شهر باغبادران را تشکیل می دهند. زاینده رود نیز از میان شهر عبور می کرد و سبب طراوات و زیبایی خاص شهر باغبادران می باشد.

مجاورت با زاینده رود، دمای متعادل و هوای پاک و بدون آلایندگی باعث شده تا باغبهادران در فصول مختلف سال میزبان مسافران و گردشگران داخلی و خارجی باشد. باغبادران پر اسم و رسم است. باغ‌بهادران‌ , باغ‌ آذران‌ , باغ‌بابادران‌ , باغ‌بادران‌ , باغ‌بدران‌ , باغ‌وردان‌ از جمله‌ نام‌های‌ شهر بوده که‌ هریک‌ وجه‌ تسمیه‌ خاص‌ خویش را دارا‌ هستند .

باغبادران از لحاظ تاریخی

از لحاظ تاریخی وجود بقایای‌ آتشکده‌ یا قلعه‌ای‌ که‌ به‌ قلعه‌ کافر معروف‌ است‌. براساس‌ نظر عموم‌ قدمتش‌ به‌ قبل‌ از اسلام‌ باز می‌گردد. وجود امام‌زاده‌ای‌ به‌ نام‌ شاهزاده‌ ابراهیم‌ که‌ اولاد حضرت‌ موسی‌ بن‌ جعفر است. با در لحاظ گرفتن‌ این‌ نکته‌ که‌ در ایام‌ خلافت‌ مأمون‌ عباسی‌, سادات‌ علوی‌ در دربار مأمون‌ با عزت‌ و احترام‌ می‌زیسته‌اند ولی‌ بعداً مورد غضب‌ واقع‌ شده‌اند و به‌ ایران‌ مهاجرت‌ نمودند میتوانیم‌ وجود مقبره‌ این‌ امامزاده‌ را در این‌ شهر دلیل‌ بر قدمت‌ آن‌ بدانیم‌ .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دو × سه =

فهرست