افزایش ۱ هکتاری فضای سبز شهری باغبادران

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. نبض وطن
  4. chevron_right
  5. افزایش ۱ هکتاری فضای سبز شهری باغبادران

شهردار باغبادران گفت: در گذشته تغییر کاربری به حدی در شهر باغبادران رونق داشته که امروز به یک مطالبه تبدیل شده و مقاومت در برابر تغییر کاربری‌ها برای مدیریت شهری باغبادران هزینه‌های بسیاری را در بر داشته است.

به گزارش نبض وطن، حجت الله امینی باغبادارنی در حاشیه آئین کاشت نهال در شهر ساحلی باغباداران در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروز همدلی و همراهی مسئولان بخش باغبهادران با یکدیگر زبان زد خاص و عام شده و خوشبختانه اعضا شورای شهر نیز همراه به عنوان پشتیبان قوی به عنوان موتور متحرک، شهرداری باغبادران را برای انجام خدمات شایسته به شهروندان همراهی کرده اند.
وی افزود: مقام معظم رهبری هفته درختکاری را به مژده در پیش بودن بهار و یادآور اهمیت پوشش گیاهی تعبیر کردند که این مسئله نشان از اهمیت حفاظت و نگهداری و احترام به محیط زیست است.
شهردار باغبادران تصریح کرد: کاشت نهال از جمله مصادیق حسنات و صدقه جاریه به شمار آمده که ریشه در دین و تاریخ ایران زمین دارد چراکه ثمره درخت همیشگی و برای نسل‌های مختلف است و نگاه به درخت باعث ایجاد نشاط و سرزندگی در انسان می‌شود.
وی درخت را مجرای تنفسی جامعه دانست و ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا اهمیت سلامت برای تک تک شهروندان بیش از پیش نمایان شد و نباید این نکته را به دست فراموشی سپرد که آلودگی هوا یکی از مباحثی است که سال هاست سلامت نسل‌های مختلف را نشانه گرفته و با غرس نهال می‌توان در مسیری گام برداشت که یک شهر و شهروندان آن تنفس کنند.
امینی با بیان اینکه زندگی در کنار فضای سبزی شاداب، کیفیت زندگی شهروندان را نیز افزایش خواهد داد، اضافه کرد: درختان نقش کلیدی را در تأمین سلامت و نشاط جامعه دارند و رفتار ما انسان‌ها با طبیعت در پایداری این نشاط و سرزندگی از اهمیت دوچندانی برخوردار است و هرچه شهروندان با درختان حسن رفتار داشته باشند بخشی از فرهنگ شهروندی را به نمایش می‌گذارند.
وی عنوان کرد: انبوه درختان در بیشه زارهای شهر باغبادران نشان از درک و فرهنگ بالای شهروندان و دوستی انها با فضای سبز دارد و این مسئله سبب شده باغبادران علی رغم فقر فضای سبز شهری همواره میزبان گردشگران بسیاری باشد.
شهردار باغبادران با بیان اینکه سرانه فضای سبز این شهر ساحلی با جمعیت شهر همخوانی ندارد، یادآور شد: گلایه‌های بسیاری درخصوص وضعیت فضای سبز شهری باغبادارن وجود دارد چراکه اگر باغات و بیشه زارهای خصوصی نبود باغبادران یکی از فقیرترین شهرهای ایران در فضای سبز عمومی به شمار می‌آمد.
وی متذکر شد: متأسفانه وقتی به طرح هادی باغبادران در نسخه‌های مختلف مراجعه می‌شود شاهد هستیم که در در سال‌های گذشته قسمت‌های زیادی از فضای سبز شهر حذف شده و به کاربری‌های دیگر اختصاص یافته است.
امینی افزود: با توجه به آسیب‌هایی که به واسطه حذف و تغییر کاربری فضای سبز شهری به سرانه فضای سبز شهروندان باغبادران وارد کرده است در طول مدتی که به عنوان عضو شورای اسلامی شهر و بعد از ان به عنوان شهردار در خدمت شهروندان بودم حتی با یک مورد تغییر کاربری فضای سبز عمومی به فضای مسکونی و تجاری موافقت نشده است.
وی تصریح کرد: در گذشته تغییر کاربری به حدی در شهر باغبادران رونق داشته که امروز به یک مطالبه تبدیل شده و مقاومت در برابر تغییر کاربری‌ها برای مدیریت شهری باغبادران هزینه‌های بسیاری را در بر داشته است.
شهردار باغبادران ادامه داد: در سال گذشته همزمان با هفته منابع طبیعی پلاک کوبی درختان شهر باغبادران و احداث گلخانه شهرداری در دستور کار قرار گرفت تا بتوانیم در مسیر حفظ و توسعه فضای سبز شهری گام برداریم و امروز با همت پرسنل و مهندسین فضای سبز شهرداری ۶۳ هزار نشاء گل و بوته در گلخانه شهرداری به ثمر نشست که صرفه جویی اقتصادی بالایی را نیز به همراه داشته است.
وی اضافه کرد: طی یکسال گذشته با احداث دو پارک شهری بیش از یک هکتار به فضای سبز شهر باغبادران افزوده شده و برای سال ۱۴۰۰ در راستای افزایش سرانه فضای سبز شهروندان و دستیابی به هوای پاک تدابیر مختلفی از جمله احداث گلخانه بزرگ شهر باغبادران اتخاذ شده است.
امینی عنوان کرد: زمین مورد نیاز احداث گلخانه بزرگ شهر باغبادران به مساحت ۱۵ هزار متر تملک شده و امیدواریم در مالکیت شهرداری این گلخانه احداث و با سرعت هرچه بیشتر به بهره برداری برسد چراکه آب و خاک شهر باغبادارن مناسب فعالیت‌های گلخانه‌ای است و می‌تواند بخشی از اقتصاد شهر و شهرداری را پوشش دهد.
وی با بیان اینکه بخشی از درآمد شهروندان شهروندان باغبادران متکی به زراعت چوب است، گفت: گاهی اوقات شنیدین صدای اره و قطع درختان نگرانی شهروندان را رقم زده و تماس‌هایی را با شهرداری دارند اما باید گفت بخشی از درآمد شهروندان به زراعت چوب کسب می‌شود و در راستای رعایت حقوق آنان کمیسیون آئین نامه ماده ۷ در شهرداری فعال شده است.
شهردار باغبادران خاطرنشان کرد: در طول یکسال گذشته در زمان صدور مجوز قطع درخت از همه کشاورزان تعهد اخذ شده ظرف یکسال اقدام به کاشت نهال بجای درخت قطع شده کنند و خوشبختانه طی ماه‌های اخیر بالغ بر دو هکتار از اراضی که در گذشته قطع درخت در انها رخ داده بود در راستای زراعت چوب مجدداً درختکاری شد که این مسئله نشان از رسیدن به نقطه اشتراک و درک جایگاه حقیقی فضای سبز در بین شهروندان و مدیریت شهری دارد.

افزایش ۱ هکتاری فضای سبز شهری باغبادران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

2 × 3 =

فهرست